Podnikání v centru města není sranda.

V současné krizi jde ještě víc do tuhého. My si ale město bez osobitých lokálních obchodů vůbec neumíme představit – proto letos budeme kopat za městský maloobchod o to víc!

 

Projekt vznikl v Brně jako nápad grafické designérky Veroniky Rútarchitektky Alexandry Georgescu. Jde o kulturní akci, která podporuje lokální byznys.

Spolupráce byznysu a kreativních odvětví bývá buď podceňovaná nebo plná obav a otazníků. Právě prezentace toho, jak to v praxi může dobře zafungovat je hlavní poslání celé akce. Naším cílem jsou spokojení obchodníci, nadšení designéři a vzdělaná veřejnost, která vnímá lokální byznys jako významnou hodnotu pro město.

Chceme motivovat obchodníky, aby s kreativními obory spolupracovali a navnadit designéry, aby lokální obchody vnímali jako prestižní pole pro seberealizaci. Veřejnosti chceme nabídnout celý proces tvorby odprezentovaný se všemi výhodami i problémy, které ho provází.

Soutěže, které oceňují design obvykle hodnotí jen hotové realizace a příliš neřeší proces tvorby a co všechno za tím stálo. Tato soutěž je unikátní v tom, že soutěžní práce vznikají přímo v rámci soutěže a celý proces se dokumentuje a prezentuje veřejně. Jde o dobrou reklamu pro obchodníka a obrovský tlak a zodpovědnost pro designéra. Součástí je úvodní vycházka, veřejné a odborné hlasování a závěrečný večer s prezentacemi.

První ročník proběhl v roce 2019 během Brno Design Days, letos se akce plně osamostatnila, byl založen spolek a sociální média. Nikdo z týmu není na existenci akce finančně závislý, děláme to pro Brno a veškerou svou práci částěčně dotujeme z vlastního podnikání. 

David Korsa fotí, Petr Novák natáčí videa, Veronika a Alex fungují jako kurátorky obchodů a designérů. Veronika se stará o celou koncepci, maily, excelové tabulky a fungování akce od schůzek po zatloukání hřebíků, když je to potřeba. 

"Věříme, že kreativní a funkční prezentace obchodů není věc luxusních čtvrtí velkoměst, ale patří do každé horní dolní. Centrum plné zajímavých podniků totiž táhne návštěvníky a živé centrum je podhoubí pro setkávání lidí různých společenských vrstev. A to je pro nás základ demokracie a zároveň skvělá zábava."

 

 

2019

Projekt proběhl během Brno Design Days za účasti 8 obchodů a 8 desingérů. Vše o loňském ročníku je tady. Projekt by nikdy nevznikl bez finanční podpory statutárního města Brna a Jihomoravského kraje. Zvláštní poděkování patří Odboru strategického rozvoje a spolupráce Magistrátu města Brna (Kreativní Brno). Díky směřují i k Moravské galerii, která darovala publikace jako dárek pro každého ze zúčastněných designérů.  

2020

V roce 2020 startujeme OPEN CALL. Propojíme 10 designérů a 10 obchodníků, opening bude v září 2020.

30. 6. Byli vybráni všichni designéři z OPEN CALL a probíhá jejich propojování s vhodným obchodem. Podařilo se dát dohromady velmi různorodý výběr tvůrců, těšte se na mladé produktové designéry, architekty, ajťáky, konceptualisty a ilustrátorku.

Jestli chcete zapojit svoje město, neváhejte a napište nám! Jediné, co potřebujeme, je schopný lokální organizátor a ochota místní radnice.