Veřejné hlasování
startuje 18. 9.!

10 odvážných lokálních obchodníků spojí síly s 10 designéry v klání o Výlohu roku! Nikdy předtím se nepotkali, mají limitovaný rozpočet a společný deadline pro instalace ve výloze. Vše odstartuje veřejnou vycházkou, kde si designéři obhájí instalace. Pak bude probíhat hlasování až do 16. 10., kdy udělíme cenu veřejnosti.

 

Co je to Výloha roku?

Jde o kulturní akci, která podporuje lokální byznys v centru Brna. Propojujeme místní obchodníky se špičkovými designéry za účelem nové originální propagace. Celý proces dokumentujeme, děláme veřejné hlasování a zasedne i odborná porota. Náš cíl je lepší propagace lokálních obchodů a atraktivnější centrum města pro návštěvníky. Věříme, že se situace kolem koronavirové krize zlepší, ale dohnat ztráty bude pro obchodníky velice těžké. Proto pojedeme letos na podzim na ještě větší obrátky a chceme vytvořit akci, na kterou bude každý kolejdoucí vzpomínat.

Jak to funguje?

Všichni designéři i obchody jsou kurátorsky vybraní. Designéři jsou vybrání v otevřené výzvě OPEN CALL a jde o špičkové samostatné profesionály, kteří nejsou na akci finančně závislí. Na pozice obchodů vybíráme lokální obchodníky a rodinné firmy, které město obohacují a nabízí zajímavé produkty. Těmto obchodníkům nabízíme kvalitní designéry na vysoké úrovni, abychom jim zajistili originální instalaci na míru a co nejlépe zviditelnili jejich příběh v online světě.
Obchody a designéry propojujeme tak, aby obchodník dostal to nejlepší od nadšeného designéra. Designér zase bude pracovat pro obchodníka, jehož podnikání mu dává smysl.
Soutěžní práce vznikají přímo v rámci soutěže a celý proces se dokumentuje a prezentuje veřejně. Jde o dobrou reklamu pro obchodníka a obrovský tlak a zodpovědnost pro designéra. Součástí je úvodní vycházka po obchodech, veřejné a odborné hlasování a závěrečný večer s prezentacemi designérů.

 

Projekt vznikl v Brně jako nápad grafické designérky Veroniky Rút Fullerovéarchitektky Alexandry Georgescu. Jde o kulturní akci, která podporuje lokální byznys.

Spolupráce byznysu a kreativních odvětví bývá buď podceňovaná nebo plná obav a otazníků. Právě prezentace toho, jak to v praxi může dobře zafungovat je hlavní poslání celé akce. Naším cílem jsou spokojení obchodníci, nadšení designéři a vzdělaná veřejnost, která vnímá lokální byznys jako významnou hodnotu pro město.

Chceme motivovat obchodníky, aby s kreativními obory spolupracovali a navnadit designéry, aby lokální obchody vnímali jako prestižní pole pro seberealizaci. Veřejnosti chceme nabídnout celý proces tvorby odprezentovaný se všemi výhodami i problémy, které ho provází.

Soutěže, které oceňují design obvykle hodnotí jen hotové realizace a příliš neřeší proces tvorby a co všechno za tím stálo. Tato soutěž je unikátní v tom, že soutěžní práce vznikají přímo v rámci soutěže a celý proces se dokumentuje a prezentuje veřejně. Jde o dobrou reklamu pro obchodníka a obrovský tlak a zodpovědnost pro designéra. Součástí je úvodní vycházka, veřejné a odborné hlasování a závěrečný večer s prezentacemi.

První ročník proběhl v roce 2019 během Brno Design Days, letos se akce plně osamostatnila, byl založen spolek a sociální média. 

David Korsa fotí, Petr Novák natáčí videa, Anna Roháčová se stará o social media, Veronika a Alex fungují jako kurátorky obchodů a designérů. Veronika se stará o celou koncepci, maily, excelové tabulky a fungování akce od schůzek po zatloukání hřebíků, když je to potřeba. Celý tým funguje na dobrovolnické bázi a symbolických finančních odměnách – nikoho z nás soutěž neživí a děláme to pro Brno!

"Věříme, že kreativní a funkční prezentace obchodů není věc luxusních čtvrtí velkoměst, ale patří do každé horní dolní. Centrum plné zajímavých podniků totiž táhne návštěvníky a živé centrum je podhoubí pro setkávání lidí různých společenských vrstev. A to je pro nás základ demokracie a zároveň skvělá zábava."

 

 

2019

Projekt proběhl během Brno Design Days za účasti 8 obchodů a 8 desingérů. Vše o loňském ročníku je tady. Projekt by nikdy nevznikl bez finanční podpory statutárního města Brna a Jihomoravského kraje. Zvláštní poděkování patří Odboru strategického rozvoje a spolupráce Magistrátu města Brna (Kreativní Brno). Díky směřují i k Moravské galerii, která darovala publikace jako dárek pro každého ze zúčastněných designérů.  

2020

V roce 2020 jsme odstartovali Open Call. Propojili jsme 10 obchodníků a 10 designérů a v září startujeme vycházkou a veřejným hlasováním. Sledujte náš FB nebo Insta

Jestli chcete zapojit svoje město, neváhejte a napište nám! Jediné, co potřebujeme, je schopný lokální organizátor a ochota místní radnice.

Akce se koná za podpory Kreativního Brna (Magistrátu města Brna), ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně a Retailoko. Děkujeme za podporu městské části Brno-střed, Unii grafického designu a organizaci CZECHDESIGN. Akce se koná pod záštitou primátorky statutárního města Brna JUDr. Markéty Vaňkové.